Мистецтво
виготовлення прикрас із бісеру, як і вишивка та інше жіноче рукоділля, прийшло
до нас із глибини історії. З покоління у покоління передавалась техніка
виготовлення оздоб, узорів та народних орнаментів. Завдяки своїй
різноманітності, барвистості, самобутнім народним мотивам, витонченості
селянські бісерні прикраси здобули визнання не тільки на батьківщині, а й за її
межами. Вироби сільських майстринь, створені понад 100 років тому, і сьогодні
чарують своєю красою, вражають оригінальністю форм та кольорових поєднань:
чудово пасують до сучасного одягу. Батьківщина бісеру — Стародавній Єгипет, де
з непрозорого скла виготовляли штучні перлини, які арабською мовою називались
«бусра», звідки й пішла його назва. Там він був прикрасою і предметом торгівлі.
На території нашої держави бісер був відомий ще за часів Київської Русі, про що
свідчать археологічні дані та письмові джерела. Наші предки знали скляне
намисто й бісер не тільки завдяки торговим зв'язкам з країнами Близького сходу
га Візантією. Численні вироби й прикраси із скла, знайдені у VIII—XII ст.,
свідчать про широкий розвиток склоробної справи. Прикрасами з бісеру в Україні
оздоблювали головні убори, вплітали в коси, носили їх на грудях, шиї, руках.
Носили прикраси по-різному: в одних селах тільки жінки, в інших — і молодиці, і
дівчата; ними прикрашали чоловічі капелюхи, дівочі весільні головні убори.
Найпоширеніші були шийні та нагрудні жіночі прикраси у вигляді вузеньких
смужок, плескатих ланцюжків та заокруглених ажурних комірців. Найбільш
поширена назва виробу з бісеру «ґердан» — плетений шнурок чи тасьма, а також
прикраса у вигляді плескатого ланцюжка або ажурного комірця з різнокольорового
бісеру, яким жінки прикрашали шию або голову, а чоловіки — капелюхи.
Отже:
ґердан —
нагрудна прикраса у вигляді петлі з суцільної або ажурної смужки різної ширини,
яка одягається через голову на шию; з'єднані спереду медальйоном кінці
прикрашають груди.
комірець
— шийна прикраса у вигляді заокругленої ажурної, мов мереживо, сітки різної
ширини, рівної зверху і прикрашеної знизу зубцями або підвісками — висульками,
які мають свої місцеві назви: «цомплики», «кута-сики», «бомблики» тощо.
Застібкою правлять зав'язки, сплетені з кінців ниток основи, ґудзики, гачки та
гаплики. Комірці називають «ґердан», «решітка», «лапки», «зубок» тощо. Ширина і
довжина комірців буває різною.
силянка
— рівна суцільна чи ажурна смужка. Плели її з різнобарвного бісеру на волосяній
або нитяній основі, завширшки від 5 мм до 4 см, геометричним орнаментом.
Коротка силянка, яка щільно прилягає до шиї, а ззаду зав'язується або
застібається на ґудзик чи гачок, належить до шийних прикрас Щоб силянка краще
зберігалась, її нашивали на смужку.
«ткання»
— виготовлення виробів на верстаті з нитяною основою, де роль човника виконує
голка з ниткою з нанизаними на неї бісеринками.
Зразки ґерданів, виконаних студентами
Найпоширеніший спосіб виготовлення прикрас з бісеру – ткання, подібне до
виготовлення полотна, простим переплетінням. Таким способом виготовляють
ґердани. Вони відрізняються від силянок тим, що не мають ажуру, фактура їхня
щільна. Для ткання ґердана використовується невелика дерев’яна дошка –
підставка, розміром 40-50 х 8-10 см з двома дерев’яними порогами, заввишки 5 см
на кінцях. Відповідно до ширини ґердана на порогах, вздовж дошки намотується
міцна нитка – основа, на одну більше, ніж буде пацьорок, на якій голкою тчуть
візерунки. Силянки і ґердани об’єднуються інколи спільною назвою “ґердани”, хоч
вони відрізняються технікою виконання, характером декору. В деяких селах
селянки і ґердани називають ґерданами, якщо вони нашиті на стрічку
(“ґарасівку”), яка зміцнює прикрасу.
Загалом гуцульським силянкам і ґерданам характерні
композиції з дрібними елементами орнаменту, що зумовлюється також дрібним
бісером.
Найпоширенішим мотивом прикрас з
бісеру ромб з видовженими сторонами та контурами, гладенькими або розробленими
виступами – “Ріжками”, малими ромбиками – “головками”. Площа ромбів заповнюється
перехрестям, ромбиками, цяточками. Мотивом прикрас з бісеру є також трикутник з
ріжками на вершинах, звернений поперемінно то вгору, то вниз, видовжений
прямокутник (скриньковий”) та ін. Основні мотиви – ромби – відмежовуються
розділовими елементами у вигляді перехресть та трикутників. Узори компонуються
з фоном або без нього. Іноді збагачується з двох сторін по довжині або тільки
внизу ламаною лінією – “кривулькою”, обводяться білою або ж чорною смужкою.
Внизу завершуються тороками різної довжини.
Характерно
те, що за наявності етнографічної стильової спільності в кожному селі,
сформувались свої гармонії барв. Спостерігаються своєрідні місцеві художні
особливості окремих сіл – улюблені кольори, мотиви, форми, техніки.
Кольорова
гама силянок та ґерданів основана переважно на насичених, дзвінких кольорах.
Гуцули віддають перевагу яскравим, насиченим барвам, мов перенесеним з лісів,
полонин, потоків та водограїв. В орнаментах бісерних прикрас називають різні
відтінки червоного кольору, який колись був оберегом. Майже в кожному селі в
малюнки додають сині та фіолетові відтінки.
Часто
використовується білий колір, як тло, або світлий акцент в орнаменті, щоб
підкреслили свіжість колориту. Важливе значення має фон, який визначає характер
узору, його кольорове звучання, Він різний у різних селах. У Верхньому Березові
ґердани темніші (“чорнобривці”). Блакитні кольори трапляються в прикрасах с.
Шешори, яке славиться своїми водоспадами –“гуками”.
Широкі, багаті силянки з рідким ажуром, де переважають
темні кольори, фіолетово-сині, які нагадують красу карпатської ночі, характерні
особливо для сіл Верховинського району. Чіткістю композицій досить великих
мотивів, розміщених на відповідному фоні, відзначаються бісерні прикраси сіл.
Річка, Вербовець, Косівського району. Косівщина – тло старовинних ґерданів
нанизували з білого бісеру, який підкреслював барвистість окремих елементів
узору – ромбів, ружок, очок, хрестиків, тощо.
Комментариев нет:
Отправить комментарий